Největší showroom a servis čtyřkolek ve Zlíně
E-shop Vstoupit »
Nechcete, aby vaše sezóna skončila dřív, než pořádně začne? Klíčem k úspěchu je pravidelná údržba, která spočívá v několika jednoduchých úkonech. Přečtěte si, jak správně pečovat o motocykl, aby vám bezpečně sloužil a dlouho vydržel.
Nejprve věnujte pozornost pneumatikám. Podívejte se, jestli nejsou sjeté, na boku popraskané nebo z boku vyboulené. Zkontrolujte také tlak v pneumatikách a případně vyvážení. Především po několikaměsíčním stání hrozí jeho částečný či dokonce totální úbytek. V takovém případě nahustěte pneumatiky na hodnotu předepsanou výrobcem. Tu určitě dodržujte, protože při nižší, než doporučené hodnotě tlaku hrozí, že bude motorka zejména v zatáčkách neklidná. U vyššího tlaku pak není správný kontakt pneumatiky s vozovkou a kolo odskakuje.
Plánujete vyrazit na vyjížďku se spolujezdcem? Přejeme vám šťastnou cestu, ale předtím nezapomeňte zvýšit tlak v zadní pneumatice. Opět vycházejte z doporučení výrobce, které najdete na samolepce pod sedlem nebo na krytu řetězu. Buďte v tomto ohledu maximálně pečliví – podhuštění nebo přehuštění pneumatiky totiž nevede jenom ke snížení bezpečnosti jízdy, ale i k snížení jejich životnosti.
Pravidelná kontrola brzd je pro každého motorkáře životně důležitá věc. Doslova. Brzdy u motocyklů fungují na principu třecí síly, proto je nutné dbát na čistotu styčné plochy kotouče a uchránit ji před mastnotou. Věnujte také náležitou péči především brzdovým destičkám a hadičkám.
U brzdových hadiček ověřte jejich stav a těsnost, nesmí být zkroucené, nesmí na nich být viditelné prasklinky, nesmí se na nich tvořit bubliny a nesmí z nich unikat brzdová kapalina. U brzdových destiček se zaměřte zejména na jejich tloušťku. Tloušťka menší než 1 mm značí, že jsou opotřebované a potřebují vyměnit.
Bez šťávy daleko nedojedete. Dbejte proto na množství i stav brzdové kapaliny, oleje a chladicí kapaliny. Vždy před zahájením sezony nebo první vyjížďce po delším odstavení motocyklu se ujistěte, zda neuniká brzdová kapalina a jestli je její hladina v přední nádobce mezi horní a spodní ryskou.
To samé udělejte i s olejem a chladicí kapalinou. Obojího musí být dostatečné množství a nesmí unikat. Jinak hrozí přehřátí motoru a jeho přidření. Olej i chladicí kapalinu můžete bez problému doplňovat sami, ale výměnu brzdové kapaliny raději svěřte do rukou odborníků. Vyhnete se totiž problémům s odvzdušňováním brzd.
Majitelé motocyklů mnohdy zapomínají na kontrolu vzduchového filtru. A to je velká chyba, neboť zanesený filtr omezuje přívod vzduchu, zvyšuje spotřebu paliva, snižuje výkon motoru a způsobuje špatné spalování paliva uvnitř válce a zanášení zapalovací svíčky. Dost pádné důvody, proč čas od času věnovat pár minut této kontrole, nemyslíte?
Snažte se vždy udržovat baterii plně nabitou. Jinak může dojít k jejímu poškození a výraznému zkrácení životnosti. Během sezony doporučujeme jednou měsíčně kontrolovat napětí baterie voltmetrem. A pokud klesne pod hodnotu, uvedenou v doporučení výrobce, tak ji neprodleně dobijte vhodným typem nabíječky. Na zimu baterii vyjměte, uložte na chladném, tmavém místě, každý měsíc změřte její kapacitu a dobijte. Před opětovnou instalaci ji samozřejmě plně nabijte.
Odstraňte z řetězu všechny nečistoty. Poté ho důkladně promažte vhodným mazivem a nastavte předepsané propnutí. To se měří na spodní části řetězu, zhruba v polovině vzdálenosti mezi řetězovými koly. K napnutí použijete napínací šrouby, které najdete na konci kyvné vidlice. Obecně platí, že správně propnutý řetěz má prověšení 2,5 až 3,5 cm, ale dodržujte vždy doporučení výrobce.
© Slobag Group s.r.o. | ochrana osobních údajů
Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby