Největší showroom a servis čtyřkolek ve Zlíně

E-shop Vstoupit »

Jak správně zazimovat motorku? Nepodceňte garážování ani údržbu

S blížícím se příchodem tuhé zimy nastává zároveň konec motorkářské sezony. Víte, co s motorkou dělat, když naposledy v roce zajedete do garáže? Jen postavit do stojanu rozhodně nestačí. Podívejte se na praktické tipy, jak správně zazimovat nejen motorku, ale také skútr nebo čtyřkolku, abyste je na jaře našli v kondici a připravené znovu vyjet do terénu.

Správné podmínky v garáži

Garáž, ve které je stroj ukrytý před vnějšími vlivy, by měla splňovat jisté podmínky. Ideální prostory pro zazimování motorky jsou suché a dobře větrané. Teplota uvnitř by nikdy neměla klesnout pod bod mrazu, ideálních je asi 10–14 °C.

O něco vyšší teplotu (10–20 °C ) potřebuje akumulátor, který je po poslední jízdě vhodné vyjmout z motocyklu a uložit na chráněné, suché a mírně teplé místo. Nezapomeňte ho také aspoň třikrát za zimu dobít. Gelové a rounové baterie můžete na celou zimu napojit na nabíječku s mikroprocesorem. Informujte se o správné nabíječce, nesprávnou nabíječkou lze baterii snadno zničit. Pokud máte klasickou baterii s elektrolytem, dolijte destilovanou vodu, pokud je hladina elektrolytu nízká.

Pokud si se svou baterií nevíte rady, obraťte se na náš servis – zdarma vám ji dobijeme.

Výměna oleje a dočerpání benzinu

Na konci sezony proveďte důkladnou výměnu oleje, ve kterém jsou usazeny nečistoty. Novým olejem navíc spíše zabráníte korozi motoru. Rovněž z důvodu zabránění koroze byste měli mít přes zimu nádrž plnou benzinu. V opačném případě se v ní budou snadněji vytvářet usazeniny. Palivo tedy načerpejte až po úplný okraj.

Nezapomeňte ani na chladicí kapalinu. Její hustotu změřte hustoměrem, nejlépe zhruba při teplotě 20 °C. Pokud vám vycházejí jiné než doporučené hodnoty, raději kapalinu vyměňte.

Kompletně umýt, promazat a „seřídit“

Celou motorku je před zimou potřeba důkladně umýt. Ke zbavení nečistot je nejlepší použít specializované kvalitní přípravky. Nejenže motorku, skútr nebo čtyřkolku očistí a odmastí, ale také do budoucna odpuzují nečistotu a dodají stroji větší lesk.

Leštěné povrchy ošetřete konzervačním olejem. Stejně tak na sedačku a jiné kožené části použijte čisticí prostředky na kůži.

Umytý stroj je pak nutné dobře promazat mazacím olejem. Zvláštní pozornost zaslouží řetěz – před promazáním změřte, jestli není příliš prověšený. Namažte také spojkové čepy, brzdové páčky, brzdová nebo plynová lanka a veškeré klouby. Rozhodně nevynechte žádnou část, která se hýbe. Trochu motorového oleje vstříkněte ještě do válců a protočte je (nestartujte).

Náchylný ke rzi je zámek motorky. Abyste neriskovali, že už na jaře nenastartujete, promažte ho přípravky k tomu určenými. Na motorce rovněž zkontrolujte, jestli jsou dostatečně pevně utažené šroubové spoje.

Dát na stojan, přikrýt a zabezpečit

V neposlední řadě dohustěte pneumatiky na správný tlak. Motorku nebo skútr dejte přes zimu nejlépe na hlavní stojan tak, aby byla kola ve vzduchu. Budete tak mít mnohem větší jistotu, že pneumatiky přežijí zimu bez úhony. Stroj je vhodné na zimu překrýt, aby se na něj zbytečně hned zase nezačalo prášit.

Pokud nedbáte na zvýšenou bezpečnost vůči krádeži přes rok, není od věci alespoň přes zimu pořídit do garáže nějaké zabezpečovací prvky navíc. Ať už mechanická, nebo elektronická opatření vám dají větší jistotu, že svůj motocykl, skútr nebo čtyřkolku na jaře opět najdete na svém místě – a to pokud možno v kondici, v jaké jste je tam pár měsíců předtím zanechali.

© Slobag Group s.r.o. | všechna práva vyhrazena

Vytvořil MD webdesign - tvoříme obchodně úspěšné weby

Top